Het recept voor een zinvol teamuitje

Teamuitjes zijn vaak leuk en gezellig en een mooie manier om je teamleden beter te leren kennen. Wil je van je teamuitje ook een zinvolle teambuilding maken? Voeg dan een leerelement aan het uitje toe. Vaak  halen we namelijk  niet altijd de mooie leermomenten uit een teamuitje, terwijl die zeker wel aanwezig zijn.

Om een leermoment  aan een uitje toe te voegen neem ik teams geregeld mee de keuken in. Eerst verzorg ik een workshop Samenwerken. Na de workshop gaat het team samen met een chef-kok aan de slag in de keuken. Tijdens de samenwerking in de keuken kunnen ze hun nieuwe inzichten uit de workshop toepassen.

Zo ben je als team bewust bezig met de samenwerking in het team én is het gezellig met elkaar : functional fun.  De dingen die je er als team van leert, kun je weer meenemen in de dagelijkse praktijk op het werk.

In dit verhaal laat ik je zien hoe het team van manager Iris een leuk teamuitje combineert met zinvolle teambuilding.

Ingrediënt 1: Doe de teamscan

Voorafgaand aan de workshop vult het team van Iris de teamscan in. Met de teamscan meet ik hoe het team scoort op 14 succesfactoren voor goede teamsamenwerking. Met de uitslag van de scan kan ik in 1 oogopslag zien hoe het team zichzelf scoort op het gebied van samenwerking.

De uitslag van de test neem ik mee naar de workshop.

Ingrediënt 2: Workshop Samenwerken

We beginnen de workshop met een samenwerkingsoefening. Ik geef het team een eenvoudige teamopdracht waarin ze samen snel een oplossing voor een probleem moeten vinden.

Ze gaan als een dolle aan de slag, zonder ook maar even te overleggen. Keer op keer roept er iemand een oplossing en daar wordt direct door meerdere mensen op gereageerd. Maar nog voordat de oplossing is uitgeprobeerd roept er alweer iemand anders een nieuw idee en gaat het team daar weer mee aan de gang. Tussendoor geven ze elkaar voortdurend kritiek: de teamleden zijn drukker met de ander bezig dan met zichzelf.

Na de oefening bespreken we samen hoe het ging. De teamleden concluderen dat er nauwelijks gezamenlijk overlegd wordt en dat er niemand de leiding heeft. Dat er niet naar elkaar geluisterd wordt en dat degene die toevallig het hardst roept telkens bepaalt wat er gebeurt.

Ik vraag of ze dit herkennen in de praktijk: dat blijkt inderdaad zo te zijn.

Welke succesfactoren kunnen verbeterd worden?

Dit is het moment om de ingevulde teamscan te bespreken. Opvallend is dat met name de factor ‘omgaan met meningsverschillen’ laag scoort. De teamleden realiseren zich door de oefening en door het bespreken van de teamscan dat dit onderdeel de samenwerking in de weg staat. Ook in de dagelijks praktijk op het werk.

We bespreken hoe het team deze inzichten zo meteen in de keuken al direct kan inzetten. Oftewel: werk aan de winkel als ze de keuken in gaan. Het team spreekt drie dingen met elkaar af:

  • Ze maken een goede taakverdeling zodat duidelijk is wie wat gaat doen.
  • Versterken van collegialiteit: mensen die eerder klaar zijn of niet weten wat ze moeten doen bieden anderen aan om te helpen.
  • Ze luisteren naar elkaar en de ideeën van een ander.

Deze afspraken schrijven we op een flap-over die mee de keuken in gaat.

Tenslotte neemt Robin het woord; een teamlid dat tot nu toe nogal stil was. Hij geeft aan dat hij nogal sterk gericht is op hygiëne en dat hij er last van heeft als hij het idee heeft dat er onhygiënisch gewerkt wordt. Voorzichtig vraagt hij aan zijn collega’s of ze hier rekening mee willen houden.

De collega’s reageren positief: “natuurlijk, goed dat je het meldt!” En zo komen ze tot de afspraak dat iedereen in ieder geval bij aanvang zijn handen wast en handschoentjes aan doet.

Ingrediënt 3: De keuken in!

Dan is het tijd om de proef op de som te nemen. De kok heeft 3 gerechten bedacht. Het team legt aan de kok de bedachte taakverdeling voor en zo wordt er met elkaar een verdeling gemaakt.

Werken in de keuken is feitelijk niet veel anders dan het uitwerken van een opdracht op het werk. In de keuken werk je met recepten en ingrediënten die klaar staan. Bij een opdracht op het werk ben je afhankelijk van de middelen en mensen: daar moet je het mee doen. Daarom is de keuken zo’n mooie plek om het samenwerken te oefenen.

Het is leuk om te zien hoe het team al grappen makend de afspraken oefent. Er wordt gelachen en gekookt, en ieder groepje is duidelijk met zijn eigen taak bezig.

Ingrediënt 4: Een goede maaltijd: samen eten

Het leuke van samen koken is natuurlijk dat je samen kunt genieten van een goede maaltijd. In de keuken is de teambuilding langzaam overgegaan in een teamuitje, en tijdens het eten is het teamuitje duidelijk vol aan de gang. En het mooie is: iedereen heeft iets bijgedragen en op zijn of haar manier meegewerkt. Zo is de hele maaltijd een prachtig teamresultaat.

Lijkt het je ook wat om van je teamuitje een gezellige én zinvolle bijeenkomst te maken? Neem even contact met me op om te informeren naar de mogelijkheden. Je kunt in ieder geval alvast de gratis teamscan doen om te zien hoe je team scoort.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *