Communicatiestijlen herkennen

Herken je dit: medewerkers praten meer over elkaar praten dan met elkaar. Belangrijke zaken worden niet uitgesproken en blijven onder tafel. Medewerkers durven elkaar niet aan te spreken omdat ze bang zijn voor gedoe. Of er is juist veel kritiek en verwijten. Allemaal oorzaken van een negatieve werksfeer. Effectief communiceren is en blijft lastig voor de meeste mensen. Voordat je het weet, zeg je iets wat heel anders overkomt dan je bedoelt of hoor je iets wat de ander niet zegt en ga je in de verdediging. Deze workshop communicatiestijlen herkennen geeft hele concrete handvatten om negatieve communicatie te herkennen en om te buigen.

Communicatiestijlen herkennen

De Amerikaanse psycholoog John Gottman heeft. Gottman deed uitgebreid onderzoek naar communicatie binnen(werk) relaties. Hij ontdekte zogenaamde gifpijlen in de manier waarop we communiceren. In iedere relatie, dus ook werkrelatie,  komen deze  gifpijlen voor. Te veel gifpijlen verstoren de onderlinge werkrelaties. Als het evenwicht wegvalt door te veel negatieve communicatie, kunnen teams daar ziek van worden, letterlijk. Dus herken ze en zorg voor een anti-gif.

Resultaat van de workshop communicatiestijlen herkennen: het team kan makkelijker communicatie patronen herkennen en als het nodig om buigen.